D-vitamin styrker immunforsvaret
Lev længere med Vitamin-D, nærmere bestemt D3 Vitamin, viser gennemhang af tilgængelig videnskabelig litteratur.
Ældre kvinder, der dagligt indtager D3-vitamin, lever længere, end dem der ikke gør.
Det viser et nyt dansk sÃ¥kaldt ’metastudie’, der er en systematisk gennemgang af hele den videnskabelige litteratur. Forskerne har gennemgÃ¥et alle forsøg, hvor man har givet D-vitamin til raske mennesker – sÃ¥kaldt randomiserede kliniske forsøg – og har sammenlignet effekten med en placebopille eller ingen behandling.
»Vi finder en lille, men signifikant effekt pÃ¥ dødeligheden blandt ældre kvinder. Vi kan konstatere, at kvinder, der har passeret klimakteriet, og som fÃ¥r et dagligt D-vitamin-tilskud, lever lidt længere, end kvinder der ikke fÃ¥r D-vitamin,« fortæller overlæge Christian Gluud, der er leder af forskningscentret Copenhagen Trial Unit pÃ¥ Rigshospitalet. Metastudiets resultater blev for nylig publiceret i det videnskabelige tidsskrift ‘Cochrane Reviews’.
Læs meget mere på Videnskab.dk